Expositie | Dagwacht van Vincent

De amateur kunstschilders van de Nachtwacht van Emmen hebben in het kader van "Van Gogh in Drenthe" een groot schilderij "De Dagwacht van Vincent" geschilderd. Dit schilderij is gebaseerd op "de Nachtwacht", daar Van Gogh een groot bewonderaar was van Rembrandt van Rijn. De schilders hebben getracht het zoveel mogelijk in het patroon van Van Gogh te schilderen. 

Dit is een unieke kans om de meesterwerken van deze twee iconische kunstenaars op een nieuwe manier te ervaren. De impressionistische stijl van Van Gogh voegt een nieuwe dimensie toe aan de iconische figuren van "De Nachtwacht" en geeft ze een nieuwe, levendige uitstraling. De grove penseelstreken en het intense kleurgebruik van Van Gogh creëren een bijzondere sfeer die niet te missen is.

De expositie biedt niet alleen een visueel spektakel, maar ook een fascinerende blik op de technische vaardigheden van deze kunstenaars. Ontdek hoe Rembrandt's grove schildertechniek en compositie zijn uitgewerkt door Van Gogh, en hoe Van Gogh zijn eigen stijl heeft geëvolueerd door het werk van Rembrandt te bestuderen. Deze expositie is een must-see voor elke kunstliefhebber die wil begrijpen hoe deze twee meesterwerken naadloos samenkomen.

Bovendien is het verhaal achter de expositie zelf inspirerend. Het is het resultaat van het burgerinitiatief van amateurschilders die gepassioneerd zijn door de kunst van Rembrandt en Van Gogh. Hun toewijding en vaardigheden hebben geleid tot een prachtig kunstwerk dat het publiek zal betoveren. Het is een voorbeeld van hoe de passie en creativiteit van individuen de kracht hebben om iets unieks en opmerkelijks te creëren.

Over Rembrandt en van Gogh: 

Rembrandt van Rijn en Vincent van Gogh zijn zonder twijfel twee van de grootste Nederlandse kunstenaars aller tijden. Eén van de beroemde werken van Rembrandt is “Het Joodse bruidje”, dat hij omstreeks 1665 schilderde. Vincent van Gogh viel 200 jaar later voor de intimiteit van het schilderij, dat een liefdevol moment laat zien tussen een man en een vrouw. Hij schreef over dit werk in één van zijn brieven: ‘Wil je wel geloven dat ik tien jaar van mijn leven wilde geven als ik hier voor dit schilderij veertien dagen kon blijven zitten met een korst droog brood als voedsel?

Van Gogh was zelf een groot liefhebber van zijn voorloper uit de Gouden Eeuw. In een brief aan zijn broer Theo schreef hij: ‘Rembrandt gaat zoo diep in ’t mysterieuze dat hij dingen zegt waarvoor in geen taal woorden bestaan.’ Van Gogh kende diverse schilderijen van Rembrandt die hij in het oude gebouw van het Rijksmuseum had kunnen bestuderen. Technisch was Rembrandt waarschijnlijk van grote invloed op Van Gogh. Rembrandt gebruikte namelijk voor zijn tijd een grove schildertechniek. Hij raadde kijkers dan ook aan om zijn schilderijen alleen maar op een afstand te bekijken. Van Gogh werkte die techniek verder uit met nog grovere penseelstreken. In zijn laatste levensjaar zou Van Gogh de oude meester eren met “De Opwekking van Lazarus” (naar Rembrandt). Dit eerbetoon van Vincent van Gogh aan Rembrandt van Rijn wordt teruggehaald “Dagwacht van Vincent”.

Van Gogh schilderde in tegenstelling tot Rembrandt nooit groepsportretten. Door de amateurschilders worden acht personen uit “De Nachtwacht” van Rembrandt samengebracht in een Frans landschap, dat Van Gogh schilderde toen hij in een inrichting zat. De Rembrandt-figuren worden geschilderd als boeren in werkkleding maar zijn door hun pose en compositie te herkennen als "De Nachtwacht", met gezichten vanuit het werk van Vincent Van Gogh.

Terug naar vorige pagina